سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکوترین خوى زنان زشت‏ترین خوى مردان است : به خود نازیدن و ترس ، و بخل ورزیدن . پس چون زن به خویش نازد ، رخصت ندهد که کسى بدو دست یازد ، و چون بخل آرد ، مال خود و مال شویش را نگاه دارد ، و چون ترسان بود ، از هر چه بدو روى آرد هراسان بود . [نهج البلاغه]
متنوع
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» معرفی کتاب

کتاب «تطبیق دین اسلام و دین زرتشت»، که به قلم مهدیه صاحبدل نوشته شده از سوی انتشارات گل‌بیتا منتشر شده است. این کتاب در پنجمین دوره جشنواره خوارزمی به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شد.

کتاب «تطبیق دین اسلام و دین زرتشت»، از جمله کتاب‌هایی است که به مطالعه و مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های برخی از باورها و آداب و سنت‌های دین زرتشتی و دین اسلام پرداخته است.

نویسنده، کتاب را در شش فصل تنظیم کرده است. فصل اول کتاب اهورامزدا، پروردگار یکتا نام دارد. فصل دوم درباره پیامبر است. فصل سوم نماز و فصل چهارم به روزه اختصاص دارد. فصل پنجم به ازدواج می‌پردازد و ششمین فصل کتاب نیز درباره آیین کفن و دفن بحث می‌کند. همچنین هر یک از بخش‌های کتاب، خود به زیربخش‌هایی تقسیم می‌شود:

بخش اول کتاب به اهورامزدا پروردگار یکتا، دوگانه پرستی و یگانه‌پرستی در اسلام می‌پردازد.

در بخش دوم به پیامبر زرتشت، برانگیخته شدن زرتشت به پیامبری، پیامبر اسلام، دوران شیرخوارگی، ازدواج پیامبر و بعثت پیامبر اشاره شده است.

فصل سوم به نماز در دین زرتشت، ترجمه‌ نمازها، شرایط نماز، باطل کننده‌های نماز، آتش‌پرستی، پرستش سوی(قبله) زرتشتیان، مراسم سدره‌پوشی، سدره و کشتی، نماز در اسلام، شرایط کلی نمازگزار اختصاص دارد.

فصل چهارم نیز به روزه در دین زرتشت، روزه در اسلام، فلسفه روزه، آداب روزه‌دار و روزه و ثواب آن پرداخته شده است.

در فصل پنجم درباره آیین ازدواج در دین زرتشت، خواستگاری، نامزدی، انجمن پیوند زناشویی(گواه گیری)، ازدواج در اسلام، معیارهای انتخاب همسر و فلسفه ازدواج نکاتی به چشم می‌خورد.

فصل ششم نیز به آیین کفن و دفن زرتشتیان، تن، فروهر، روان، روان و روح در دین زرتشت، بهشت و جهنم، پل چینوت، آیین کفن و دفن مسلمانان، معاد و رستاخیز، پدیده مرگ، زندگی پس از مرگ، پل صراط اشاره شده است.

نویسنده برای یافتن پاسخی به این پرسش که آیا این گفته برخی از عوام که می‌گویند دین زرتشتی یک دین غیرالهی است، باوری درست است یا نادرست؟ دست به پژوهشی زده است که نتیجه آن رد و نادرست دانستن این باور عوام بوده است. زیرا که بسیاری از موارد میان دین‌ها مشترک است و ریشه در یکتاپرستی آنان دارد.

نویسنده کتاب در بخش «دوگانه پرستی» می‌نویسد: «آیا زرتشتیان دوگانه پرستند؟ و در پاسخ آورده است: متاسفانه یکی از تهمت‌هایی که به دین زرتشت وارد شده دوگانه‌پرستی است و ما می‌خواهیم به صراحت این را رد کنیم. زیرا اگر یک دینی دوگانه‌پرست باشد باید برای هر دو خدا عبادت داشته باشد.

اگر زرتشتیان در یک زمان خواسته باشند هم اهورامزدا را پرستش کنند و هم اهریمن را؛ پس باید هم برای اهورامزدا نماز و ستایش داشته باشند و هم برای اهریمن این اعمال را داشته باشند. ولی ما می‌بینیم که زرتشتیان تنها خدای یگانه اهورامزدا را پرستش می‌کنند. زرتشتیان یکتاپرستند و به جز اهورامزدا به پرستش خدای دیگری تن نمی‌دهند، تنها یک تفاوت جزیی در پرستیدن خدای زرتشتیان با ادیان دیگر وجود دارد که این هم به شرح زیر است:

اهورامزدا خدای دانا و توانا و دارای تمام فضایل و فروزه‌های نیک مانند عدل و داد، راستی و درستی، مهر و محبت، انصاف و مروت است؛ ولی در ادیان دیگر به جز این صفات، خداوند را دارای صفاتی چون جبار، قهار می‌دانند که قومی ‌را به خاطر سرپیچی و نافرمانی به وسیله زلزله، سیل، آتش‌فشان، پیر و جوان، زن و مرد، طفل شیرخواره همه را با خاک یکسان می‌سازد و از بین می‌برد؛ به قول معروف هیزم تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

در بخش یاری‌نامه (منابع ) کتاب نیز تنوع قابل توجهی در کتاب‌هایی که از آن ها استفاده شده، دیده می‌شود که نشان از توجه و کوشش نویسنده برای گردآوری مطالب کتاب تطبیق دین اسلام و دین زرتشت دارد.

چاپ نخست کتاب «تطبیق دین اسلام ودین زرتشت» با شمارگان 3000 نسخه و بهای 13000 ریال به کوشش نشر گل‌بیتا در اختیار علاقه‌مندان به حوزه دین پژوهی قرار گرفته است



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ف .علی محمدی ( دوشنبه 87/10/9 :: ساعت 11:18 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

معرفی کتاب
محرم

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 1332
» درباره من

متنوع
ف .علی محمدی
سلام،دراین وبلاگ سعی دارم هرآن چه که جالب و آموزنده است را جمع آوری نمایم.

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
نگار
تجربه های آموزشی
کلیدطلایی

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» طراح قالب